Direktlänk till inlägg 20 mars 2008

Berättelse från livet

Av Ronny - 20 mars 2008 08:32


Jag måste börja skriva här. Öppnade den här bloggen för fler månader sedan, kanske ännu längre. Jag har haft svårt att komma igång, svårt att bestämma vilken röd tråd bloggen ska ha. Svårt att bestämma mig.


Fast, varför inte livet. Allt som händer i vardagen. Jag reser exempelvis regelbundet i mitt arbete så varför inte allt som händer där. Vi väljer det. Så... bestämt!


Jag är uppväxt i Uddevalla, bodde där de första 35 åren av mitt snart 44-åriga liv. Därför börjar vi reseberättelserna där, jag var nämligen där förra veckan. Inte på privatbesök hos föräldrar & vänner utan för att delta på ett möte.


Efter mötet fick jag skjuts till järnvägstationen. I ett av husen bredvid järnvägsstationen bodde jag i ett par år. Därför känner jag området väl.


Jag bor numera i Stockholm, skulle byta tåg i Göteborg. Tåget till Göteborg skulle komma in på spår 1 meddelade tavlan på väggen. Det kom in ett tåg på spår 1 så jag gick dit bort. Det var mycket folk i början på tåget så jag gick in lite längre bak. Satte mig till rätta.


När tåget rycker till känner jag genast att någonting är fel. Väldigt fel. Tåget rullar åt fel håll. Det går norrut – inte söderut mot Göteborg. På displayen står det fortfarande Uddevalla C. Jag frågar med skräck i rösten mina medresenärer vart vi är på väg. Jag vet, det där låter som Ingvar Oldsberg på ”På spåret”. Vart är vi på väg?- Mot Strömstad, säger de med frågande blick. Fattar du inte det?


Jag springer bakåt i tåget och hittar en ung kvinna med skylten ”Tågvärd” på bröstet. Jag frågar henne också vart vi är på väg men hon lämnar samma svar. De hade delat på tåget och den norra delen av tåget gick norrut mot Strömstad och den södra delen gick söderut mot Göteborg. Jag hade helt enkelt gått in i tåget för långt bort om ni förslår vad jag menar. Jag var med andra ord på väg mot Strömstad. Vågvärdinnan säger: - Så här gör vi faktiskt varenda dag. Jo god dag yxskaft, säger jag. - Hur ska jag kunna veta det? Det fanns ingenting som meddelade att vi på väg mot Strömstad... ingenting!


Jag kliver av lite småilsket i Munkedal, som nästa hållplats heter och ringer till SJ. De meddelar att det går en buss från Munkedal strax, den har destination Uddevalla och ska bland annat stanna 15:07 på Torp Köpcentrum strax utanför staden. Dit kommer även en buss från Lysekil mot Göteborg. Tiden är 15:10. SJ-killen meddelar dock att vi anländer Göteborg ungefär samtidigt som mitt Stockholmståg ska lämna Göteborg C. Han bokade därför om mig till ett tåg en timma senare.


Bussen i Munkedal kommer givetvis 5 minuter för sent och jag förstod ganska omgående att vi inte ska hinna i tid till Torp. Jag går bort till föraren och meddelar detta. - Det är lugnt, säger han. Alla bussar kommer ju för sent så du hinner nog. Mycket riktigt. Även den bussen är sen så jag hinner med den.


När vi närmar oss Göteborg så börjar jag fundera på om jag inte skulle hinna med det där första tåget i alla fall. När jag kliver av bussen vid Nils Erikssonsplatsen så är det en minut kvar. Jag springer bort och kastar mig in på Stockholmståget i samma sekund som dörrarna stängs. Jag försöker flåsandes berätta för en ny tågvärdinna min historia och hon ler, skrattar, tar mig i bokstavligt talat i handen och leder mot mig till min plats. - Du ska få lite att äta, säger hon. Jag rekommenderar ett glas vitt vin till.


Så... visst resan gick bra... jag kom hem i tid... åkte mellan Uddevalla och Stockholm... med mellanlandning i Munkedal.


Nästa vecka ska jag till Sundsvall.


 
 
Ingen bild

Malin

28 mars 2008 12:25

Haha, stackare. Samma sak på tåget mot Värnamo. Tåget var jättesent, och jag frågade tågvärden svettigt om jag verkligen skulle hinna med det anslutande tåget. Och jo det gjorde jag, det var bara att sitta kvar i samma vagn, för tåget delade sig på stationen där jag trodde jag skulle byta tåg. Något vin fanns dock inte att tillgå.

 
Ingen bild

Malin

10 april 2008 08:19

Men skriv fler inlägg. Det är roligt att läsa!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny - 22 mars 2011 09:23

Min blogg ligger mer eller mindre nere. Livet går ju upp och ner. Jag har skilt mig, bor hos en ung vacker dam, har sålt huset och letar just nu en ny lya där yngste sonen får plats. Snart är jag uppe igen, snart har jag någonstans att ställa dator...

Av Ronny - 16 november 2009 16:28


   Linus och Hanna   Min äldste son flyttade från radhuset i Järfälla till Malmö den 1 september. Hans flickvän hade kommit in på högskolan i Malmö och därför gick flyttlasset dit det gick. Det kändes helt riktigt den där dagen. De hade häck...

Av Ronny - 16 oktober 2009 15:48


     Jag lyssnade på Socialdemokraternas tidigare biträdande förbundssekreterare, Håkan Juholt, i februari i år. Vi arrangerade då ett par konferenser för våra utbildare och då var Håkan inbjuden. Håkan var bra! Han sa många bra saker. Jag m...

Av Ronny - 25 september 2009 15:30


     Det är fredagen den 25 september, nådens år 2009. Klockan är åtta på morgonen i Sverige. Jag sitter på plats 4 C på ett av Turkish Airlines reguljära plan mellan Istanbul och Stockholm. Här är klockan en timma mer. Jag väcktes bryskt vid hal...

Av Ronny - 11 september 2009 15:16

Jag har inte skrivit här sedan i januari. Vet egentligen inte varför… paus i bloggen.   Jag har inte lämnat blod på snart ett år. Vet egentligen inte varför… paus i blodgivningen.   Jag går nästan aldrig till gymmet längre ...

Skapa flashcards