Direktlänk till inlägg 26 juni 2008

En sann historia

Av Ronny - 26 juni 2008 15:44




En tjej i 30-årsåldern som vi kan kalla Birgit är fackordförande på ett medelstort företag i Blekinge. Hon sitter och förbereder ett medlemsmöte som ska äga rum samma kväll. Mitt i alla fundering kommer en kille i hennes egen ålder in i på klubbexpeditionen. Vi kan kalla honom för Magnus.

 

– Birgit, säger Magnus. Kan du hjälpa mig att gå ur facket?

Birgit tittar förvånat upp och frågar; Vad sa du?

– Jo, säger Magnus. Jag har kommit på att jag tjänar 500 spänn på att gå ur facket. Jag får ju samma förmåner ändå. Oavsett om jag är med i facket eller inte.

 

Birgit tittar en stund på Magnus och säger plötsligt; - Men går jag också ur!

Magnus tittar förskräckt på Birgit och säger; – Men så kan du väl inte säga?

 

– Det kan jag väl, säger Birgit. Om du säger att du tjänar 500 kronor på att gå ur facket så gör väl jag också det? Eller?

– Vi gör så här, Magnus. Du hjälper mig att göra affischer med texten ”Tjäna 500 kronor i kväll!!! Gå ur facket ikväll på medlemsmötet i Folkets hus kl. 18:00!

 

Magnus skruvar på sig men Birgit fortsätter. – Efter det att alla har skrivit under sin utträdesansökan i kväll så äter vi smörgåstårta. Sedan i morgon bitti skickar jag in alla blanketter till förbundskontoret och går upp till vår VD. Till honom meddelar jag att nu är ingen med i facket längre. Han har ingen att förhandla med för det finns ingen klubbstyrelse. Han kan göra sina egna regler, anställa vem han vill och säga upp vem han vill. Löneförhandlingen nästa månad får han ha med sig själv!

 

Magnus har fått nog och reser sig så stolen under honom välter. – Du är ta mig f-n dum i huvudet, skriker Magnus. Han går ut och slänger igen dörren!

 

Historien kunde ju ha slutat här, men det gör den faktiskt inte.

Magnus är idag aktiv i facket på sin arbetsplats. Han förstod att om han skulle gå facket förutsatte det att alla andra var kvar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny - 22 mars 2011 09:23

Min blogg ligger mer eller mindre nere. Livet går ju upp och ner. Jag har skilt mig, bor hos en ung vacker dam, har sålt huset och letar just nu en ny lya där yngste sonen får plats. Snart är jag uppe igen, snart har jag någonstans att ställa dator...

Av Ronny - 16 november 2009 16:28


   Linus och Hanna   Min äldste son flyttade från radhuset i Järfälla till Malmö den 1 september. Hans flickvän hade kommit in på högskolan i Malmö och därför gick flyttlasset dit det gick. Det kändes helt riktigt den där dagen. De hade häck...

Av Ronny - 16 oktober 2009 15:48


     Jag lyssnade på Socialdemokraternas tidigare biträdande förbundssekreterare, Håkan Juholt, i februari i år. Vi arrangerade då ett par konferenser för våra utbildare och då var Håkan inbjuden. Håkan var bra! Han sa många bra saker. Jag m...

Av Ronny - 25 september 2009 15:30


     Det är fredagen den 25 september, nådens år 2009. Klockan är åtta på morgonen i Sverige. Jag sitter på plats 4 C på ett av Turkish Airlines reguljära plan mellan Istanbul och Stockholm. Här är klockan en timma mer. Jag väcktes bryskt vid hal...

Av Ronny - 11 september 2009 15:16

Jag har inte skrivit här sedan i januari. Vet egentligen inte varför… paus i bloggen.   Jag har inte lämnat blod på snart ett år. Vet egentligen inte varför… paus i blodgivningen.   Jag går nästan aldrig till gymmet längre ...

Ovido - Quiz & Flashcards