Direktlänk till inlägg 2 juli 2008

Stockholm i strejk...

Av Ronny - 2 juli 2008 10:38



Stockholm har förändrat sin stadsbild. Kommunals strejk med busschaufförerna har förändrat utseendet helt. Först ser man inte vad det är, men bussarna som annars står överallt, som åker överallt... de är borta. Det känns som om kyrktornen skulle vara borta. Det ser så konstigt ut.


Folk cyklar och promenerar istället... och kör bil. Människor som inte rört sin cykel på åratal har tagit fram den ur förrådet... pumpat däck och oljat kedjor... fram med gympadojjorna. Företag med friskvårdspengar kanske borde skicka dem till busschaufförerna... som kompensation till den lägre inkomsten som strejkkassan förmidligen innebär.


De flesta i Stockholm pratar om detta konstiga och vet inte riktigt vad de ska tycka. Att busschaufförerna ska hinna hem från jobbet innan de börjar jobba igen tycker de flesta är riktigt. Ingen protesterar mot det. Stockholmarna pratar snarare om strejken är samhällsfarigt eller inte. Få har raka åsikter.


Samma känsla var det när trängelavgiften infördes. Förändringen på Sveavägen var total från en dag till en annan. Bilarna var borta. Man reagerade varje gång man gick ut. Precis som nu.


Jag väntar med spänning på att få se vad som händer om nån vecka... om två veckor... om strejken drar ut på tiden... när Stockholmarna tappar tålamodet... när det störtregnar flera dagar i sträck.


Vem får bära hundhuvudet? Kommunal eller Bussarbetsgivarna?

Vilka tror ni?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny - 22 mars 2011 09:23

Min blogg ligger mer eller mindre nere. Livet går ju upp och ner. Jag har skilt mig, bor hos en ung vacker dam, har sålt huset och letar just nu en ny lya där yngste sonen får plats. Snart är jag uppe igen, snart har jag någonstans att ställa dator...

Av Ronny - 16 november 2009 16:28


   Linus och Hanna   Min äldste son flyttade från radhuset i Järfälla till Malmö den 1 september. Hans flickvän hade kommit in på högskolan i Malmö och därför gick flyttlasset dit det gick. Det kändes helt riktigt den där dagen. De hade häck...

Av Ronny - 16 oktober 2009 15:48


     Jag lyssnade på Socialdemokraternas tidigare biträdande förbundssekreterare, Håkan Juholt, i februari i år. Vi arrangerade då ett par konferenser för våra utbildare och då var Håkan inbjuden. Håkan var bra! Han sa många bra saker. Jag m...

Av Ronny - 25 september 2009 15:30


     Det är fredagen den 25 september, nådens år 2009. Klockan är åtta på morgonen i Sverige. Jag sitter på plats 4 C på ett av Turkish Airlines reguljära plan mellan Istanbul och Stockholm. Här är klockan en timma mer. Jag väcktes bryskt vid hal...

Av Ronny - 11 september 2009 15:16

Jag har inte skrivit här sedan i januari. Vet egentligen inte varför… paus i bloggen.   Jag har inte lämnat blod på snart ett år. Vet egentligen inte varför… paus i blodgivningen.   Jag går nästan aldrig till gymmet längre ...

Skapa flashcards