Direktlänk till inlägg 10 juli 2008

Mobiltelefonen fördelar och faror…

Av Ronny - 10 juli 2008 10:25



När Gustav III blev kung av Sverige 1771 var han i Paris. Det tog 3 veckor innan han fick reda på det. Det skulle vara idag det. Idag hade det pipt i mobilen i samma sekund. Han hade även kunnat få ett mms med en bild på sin far på Lit de parade.

 

Mobiltelefonen. Vad betyder den egentligen? Hur gjorde man innan den kom? När jag började resa omkring i det här landet för 20 år sedan så ringde jag upp familjen och meddelade hotellets telefonnummer och mitt rumsrummer direkt när jag kom upp på rummet – från hotellets telefon. Sedan fick de ringa upp. När jag tänker efter så har jag nog inte tagit i hotellens telefon på 10 år – kanske mer. Nu spelar det ju ingen roll längre, inte vad hotellet heter eller vilket rum jag ska övernatta i.

 

Funderar på de där som är ute och strular. De har å ena sidan det uppenbarligare lättare nu när de är ute och reser. De kan säga att de är på sitt hotellrum, fast befinna sig i ett annat. De kan säga att de är ensamma, fast inte vara det. De kan säga att de låg och sov, fast de inte gjorde det.

 

Fast å andra sidan kan de ju inte gömma sig när de är på hemmaplan. De kan ju inte stänga av telefonen utan att ha en förklaring på varför de kommer hem senare än vanligt. Bussen var försenad. Jaha, men varför svarade du inte? Varför var inte mobilen på? Eller om de svarar. Var är du? Det låter inte som du är på bussen. Vad är det som låter i bakgrunden? Vem var det där?

 

För ett par år sedan var jag på en konferens om stress. Kvinnan som höll i konferensen sa att mobilen har en avstängnings - knapp. Visst, sa jag. Men den har också en påsättar - knapp. När man trycker på den så piper det. Man slår 133 och en röst säger; Du har… 15 nya meddelanden.

 

Man kommer helt enkelt inte undan längre. Man kan inte gömma sig.

 Fast visst är den bra att ha när tonårsbarnen är ute på nätterna. Då är det omvänt läge. Då kommer inte de undan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny - 22 mars 2011 09:23

Min blogg ligger mer eller mindre nere. Livet går ju upp och ner. Jag har skilt mig, bor hos en ung vacker dam, har sålt huset och letar just nu en ny lya där yngste sonen får plats. Snart är jag uppe igen, snart har jag någonstans att ställa dator...

Av Ronny - 16 november 2009 16:28


   Linus och Hanna   Min äldste son flyttade från radhuset i Järfälla till Malmö den 1 september. Hans flickvän hade kommit in på högskolan i Malmö och därför gick flyttlasset dit det gick. Det kändes helt riktigt den där dagen. De hade häck...

Av Ronny - 16 oktober 2009 15:48


     Jag lyssnade på Socialdemokraternas tidigare biträdande förbundssekreterare, Håkan Juholt, i februari i år. Vi arrangerade då ett par konferenser för våra utbildare och då var Håkan inbjuden. Håkan var bra! Han sa många bra saker. Jag m...

Av Ronny - 25 september 2009 15:30


     Det är fredagen den 25 september, nådens år 2009. Klockan är åtta på morgonen i Sverige. Jag sitter på plats 4 C på ett av Turkish Airlines reguljära plan mellan Istanbul och Stockholm. Här är klockan en timma mer. Jag väcktes bryskt vid hal...

Av Ronny - 11 september 2009 15:16

Jag har inte skrivit här sedan i januari. Vet egentligen inte varför… paus i bloggen.   Jag har inte lämnat blod på snart ett år. Vet egentligen inte varför… paus i blodgivningen.   Jag går nästan aldrig till gymmet längre ...

Skapa flashcards