Direktlänk till inlägg 12 augusti 2008

… och var har du varit på semestern då?

Av Ronny - 12 augusti 2008 08:35


Ulf Lundell startade sommarpratandet i P1 förra året. Traditionellt gjorde han det på midsommardagen och jag minns att han inledde timman med att citera sin pappa Gerhard. Han vaknade enligt sonen Ulf upp varje midsommardagsmorgon med samma fråga; – Jaha, hur ska vi ha det på julen i år då?

Pappa Gerhard var traditionell. Man skulle göra rätt sak. Han växte upp i en statarfamilj, gick den långa vägen, blev smed, Metallarbetare, Socialdemokrat, handlade säkert på Konsum och hade förmodligen bankbok hos Sparbanken för så skulle det vara.

 

Hur ska det vara nu för tiden då? Säkert olika var man befinner sig, men nu när semesterledigheten är över så är den överlägset vanligaste frågan jag får; – Jaha, och var har du varit på semestern då?

 

Jag har inte lämnat Stockholm på hela sommaren, och när jag berättar det så bleknar nästan folk. – Har du inte varit någonstans? - Har du inte gjort något?

 

– Jo, säger jag. Jag har suttit åtskilliga dagar på Skinnarviksberget, jag har suttit ett gäng kvällar med vänner på Mosebacke, jag har åkt skärgårdsbåtar, jag har rensat på vinden, städat förrådet, jag har varit på tippen slängt platssäckar 10-12 gånger. Jag har druckit öl i solen vid Skanstullskvarn, badat både i Saltsjön och i Mälaren och dessutom haft ett veckolångt besök från Lysekil som inneburit guidade turer i staden med inslag av historiska berättelser, båtturer, shopping och jämt förekommande vattenhål.

 

Jag reser oavbrutet i jobbet. Det finns snart inte en järnvägsstation i Sverige som jag inte har anlänt, snart inte ett hotell jag bott på eller en inrikesflygplats jag inte dimpt ner på.

Och så frågar folk mig vart jag åker när jag är ledig! Hallå?

 

Man SKA åka bort när det är semester annars är det enligt svensken inte semester. Man SKA dessutom helst hälsa på föräldrar, far-, mor- och svärföräldrar. Är man som jag hemma är man konstig, udda och tillhör en minoritet. Jag kanske rent av är en rebell? Jag har valt att se på det så.

 

Nu är semestern hur som helst över och det är dags att ta nya tag.

Nästa vecka åker jag till Barcelona, veckan därpå till Sankt Petersburg, veckan därpå till Halland, veckan därpå till Eskilstuna och Arvika, veckan därpå…


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny - 22 mars 2011 09:23

Min blogg ligger mer eller mindre nere. Livet går ju upp och ner. Jag har skilt mig, bor hos en ung vacker dam, har sålt huset och letar just nu en ny lya där yngste sonen får plats. Snart är jag uppe igen, snart har jag någonstans att ställa dator...

Av Ronny - 16 november 2009 16:28


   Linus och Hanna   Min äldste son flyttade från radhuset i Järfälla till Malmö den 1 september. Hans flickvän hade kommit in på högskolan i Malmö och därför gick flyttlasset dit det gick. Det kändes helt riktigt den där dagen. De hade häck...

Av Ronny - 16 oktober 2009 15:48


     Jag lyssnade på Socialdemokraternas tidigare biträdande förbundssekreterare, Håkan Juholt, i februari i år. Vi arrangerade då ett par konferenser för våra utbildare och då var Håkan inbjuden. Håkan var bra! Han sa många bra saker. Jag m...

Av Ronny - 25 september 2009 15:30


     Det är fredagen den 25 september, nådens år 2009. Klockan är åtta på morgonen i Sverige. Jag sitter på plats 4 C på ett av Turkish Airlines reguljära plan mellan Istanbul och Stockholm. Här är klockan en timma mer. Jag väcktes bryskt vid hal...

Av Ronny - 11 september 2009 15:16

Jag har inte skrivit här sedan i januari. Vet egentligen inte varför… paus i bloggen.   Jag har inte lämnat blod på snart ett år. Vet egentligen inte varför… paus i blodgivningen.   Jag går nästan aldrig till gymmet längre ...

Ovido - Quiz & Flashcards