Direktlänk till inlägg 1 oktober 2008

Min story

Av Ronny - 1 oktober 2008 07:47



Jag läste att den f.d krogvakten Fadde Darwich skrivit en bok.

Den har titeln ”Min story”.


Ur bokens beskrivning:

”Han är för evigt inskriven i svenska folkets hjärtan som mannen utanför Spy Bar som med järnhand kontrollerade kön utanför det vackra folkets favoritställe.

 Faddes Story är – naturligtvis – den mest initierade skildring av Spy Bars champagnebubblande storhetstid som kan skrivas.”


Här kommer min story. Jag har varit på Spy Bar en gång, i tio minuter och det kostade 200 spänn. Så här gick det till: Jag hade varit på en kongressfest och vi var ett gäng som var ute och tog en "efteröl" på ett bar på Kungsgatan i Stockholm… eller ja, Blue Moon Bar för att vara petig.


Kvällen hade för länge sedan blivit natt och vi bestämde oss för att nu är det väl sängen som gäller. Jag bodde då i en övernattningslägenhet vid Norra Bantorget, de andra på hotell lite spritt i stan så våra vägar skiljdes åt. Jag tänkte ta en liten senväg för natten var ljum och fåglarna kvittrade. Jag hamnade utanför Spy Bar. Klockan var nästan tre på morgonen.


Fadde stod där ensam i natten och vaktade dörren, ingen kö, lugnt och fint. Jag funderade en stund. Det var visserligen mitt i natten men där hade jag ju faktiskt aldrig varit. Jag frågade hur som helst Fadde om det var ok att gå in och kika. Han synade mig noga uppifrån och ner, men nickade ändå till slut lite välkomnade mot dörren.


Jag går in. Direkt innanför dörren fanns en lucka där man fick betala inträde, 100 spänn har jag för mig att det var. Jag går vidare upp för en trappa som svänger till höger. Väl där uppe ser jag toaletter rakt fram och en bar på höger sida. På väg till baren passerar jag ett rum där det sitter lite folk. De dricker champagne, skålar mot varandra och skrattar. Jag går fram till mannen i baren och beställer en fatöl, den kostar 80 kronor. Jag lämnar en hundring och säger att det är jämnt så. Man är ju på Spy bar.


Jag tar min öl i handen och går tillbaka mot toaletterna, känner att jag behöver det. Jag går in, ställer min icke ännu påbörjade öl på kakelkanten och låter strålen falla.När detta är gjort och händerna tvättade tar jag min öl och går ut i halldelen igen. Där ringer min mobiltelefon. Det är en av mina kamrater från Blue Moon Bar som vill kolla läget och vi säger God Natt. Samtalet tar två minuter. Jag stänger av min telefon, höjer blicken och där står en vakt. Han ber min lämna lokalen.


– Va? Säger jag. Jag, jag har ju bara varit här i tio minuter. Jag har inte ens smakat på min öl. Varför?

– Du är för berusad, säger vakten och upprepar sin uppmaning.

– Du skojar va, säger jag men han ler inte tillbaka.


Jag tänker; Vinner jag denna strid? Nej, naturligtvis inte. Jag sträcker fram mitt ölglas mot vakten. Han blir lite förskräckt och menar jag kan dricka upp ölen där. I hallen och framför honom.

– Nej du, säger jag, lämnar över ölen och går ner för trappan igen.


Där nere står Fadde och pratar i en hörsnäcka. Jag hör honom säga: – Ja, han kommer ner nu. Jag nickar vänligt mot honom, önskar honom en god natt och går ut i Stockholmsnatten igen. 


Jag har varit där. Det kostade 20 spänn i minuten…

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny - 22 mars 2011 09:23

Min blogg ligger mer eller mindre nere. Livet går ju upp och ner. Jag har skilt mig, bor hos en ung vacker dam, har sålt huset och letar just nu en ny lya där yngste sonen får plats. Snart är jag uppe igen, snart har jag någonstans att ställa dator...

Av Ronny - 16 november 2009 16:28


   Linus och Hanna   Min äldste son flyttade från radhuset i Järfälla till Malmö den 1 september. Hans flickvän hade kommit in på högskolan i Malmö och därför gick flyttlasset dit det gick. Det kändes helt riktigt den där dagen. De hade häck...

Av Ronny - 16 oktober 2009 15:48


     Jag lyssnade på Socialdemokraternas tidigare biträdande förbundssekreterare, Håkan Juholt, i februari i år. Vi arrangerade då ett par konferenser för våra utbildare och då var Håkan inbjuden. Håkan var bra! Han sa många bra saker. Jag m...

Av Ronny - 25 september 2009 15:30


     Det är fredagen den 25 september, nådens år 2009. Klockan är åtta på morgonen i Sverige. Jag sitter på plats 4 C på ett av Turkish Airlines reguljära plan mellan Istanbul och Stockholm. Här är klockan en timma mer. Jag väcktes bryskt vid hal...

Av Ronny - 11 september 2009 15:16

Jag har inte skrivit här sedan i januari. Vet egentligen inte varför… paus i bloggen.   Jag har inte lämnat blod på snart ett år. Vet egentligen inte varför… paus i blodgivningen.   Jag går nästan aldrig till gymmet längre ...

Ovido - Quiz & Flashcards