Direktlänk till inlägg 8 oktober 2008

Förmodligen – om du är otrevlig…

Av Ronny - 8 oktober 2008 15:37



Jag bor strax utanför Jakobsberg som i sin tur ligger ungefär 20 minuters pendeltågsfärd norrut om man startar sin resa från Stockholm central. Väl i Jakobsberg åker man buss den sista biten.

Detta är en förvirrande historia om just dessa bussar.

 

När jag första gången kom till Jakobsbergs station för att närvara på en husvisning så gick jag bort till den intilliggande busstationen för att hitta rätt buss till Viksjö. Det stod dock ”Jakobsbergs station” på samtliga bussar.

 

Jag frågade en förbipasserande man i bussuniform vilken buss som går till Viksjö.

– Ja du, sa han och gjorde en svepande rörelse med armen. Ganska många. Den där går dit, och där den går dit…

– Men, säger jag. Det står ju ”Jakobsbergs station” på alla bussar. Där är vi ju redan.

– Jo, fortsätter han. Med de går runt och kommer tillbaka hit igen.

– Men, säger jag igen. Hur ska jag kunna veta det?

Han går därifrån och ber mig ringa till SL. (Stockholm lokaltrafik)

 

Jag köper hus och lär mig med tiden det där med att det stod samma sak på alla bussar och fick ganska omgående samma fråga av personer som var på besök eller som inte ännu hade lärt sig. Jag frågade busschaufförerna ibland, bara på pin kiv om skyltningen på bussen, men fick alltid samma svar.

– Bussarna går runt.

– Men, svarar jag. Det gör ju allt. Pendeltågen går fram och tillbaka, tunnelbanan går fram och tillbaka, stadsbussarna går fram och tillbaka. Men inte fan står det Stockholm central på allt. Till och med jorden går runt.

– Du får ringa SL

 

Man fick vara glad för att de stämde hyfsat in på pendeltågens ankomsttid… fast det gällde ju bara när pendeltågen kom i tid till Jakobsberg. Inte när de var försenade pga. vagnbrist, signalfel, hjulfel, växelfel, lövhalka, personalbrist, problem vid vändning och allt som de berodde på.

 

För två år sedan började det dock hända något nytt. (Av en slump var det i samband med bytet av det politiska styret)

Helt plötsligt står det andra saker på bussarna, ställen som jag aldrig hört talas om. Och nu stämde inte bussarnas avgångstid överens med pendeltågen längre.

Folk skällde och skrek, men fick givetvis samma svar som tidigare.

– Ni får ringa till SL.

 

Nu efter sommaren 2008 blev det om möjligt värre än någonsin. Nu är helt sjukt. Hälften av busslinjerna är borta, och de som finns kvar går omvägar så man möter sig själv på vägen. Det finns till och med bussar som enligt tabell har avgångstid från busstationen på samma minut som pendeltåget ska komma in på perrongen. Folk bara står skakar på huvudet när de ser bussen gå iväg.

Frågar/klagar de så, ja just det. – Ni får ringa till SL.

 

Igår kväll var jag på ett kvällsmöte och tog pendeln från Stockholm central 20:10. Tåget var i tid i Jakobsberg 20:29 och vi som sitter på tåget ser samtidigt bussen till Viksjö (som heter nåt annat) åka iväg från busshållplatsen. När vi kommer upp till busshållplatsen noterar vi att det är en halvtimma till nästa bussavgång, och alla frågar sig varför. Jag ser en gammal dam som står och huttrar i den kalla höstluften och jag känner hur ilskan stiger. Det händer inte ofta men nu blir jag riktigt arg.

 

När väl bussen kommer så frågar jag chauffören varför han kommer först nu. Han hänvisar till aktuell tabell och säger att det är inte han som bestämmer och att vi ska ringa till SL.

Jag tappar tålamodet och frågar:

– Om SL ber dig skjuta mig, skulle du göra det då?

– Ja, säger han. Förmodligen, om du är otrevlig.

 

Jag tittar på honom en lång stund och går längst bak och sätter mig. Jag blir alldeles kall.

– Ja förmodligen, om du är otrevlig.

 

Idag gjorde jag det som jag hela blivit tillsagd. Jag ringde till SL och frågade efter 20 minuters kötid,  – varför? Inget skäll, inga hårda ord, bara frågan. – Varför?

Damen i andra sidan luren ber mig skriva till SL istället. – Nej, säger jag, jag vill prata med en person av kött och blod. Då tycker hon av telefonen i örat på mig.

 

Jag bara sitter där och tittar på min telefon.

Ärligt. Är vi inte värda något bättre?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronny - 22 mars 2011 09:23

Min blogg ligger mer eller mindre nere. Livet går ju upp och ner. Jag har skilt mig, bor hos en ung vacker dam, har sålt huset och letar just nu en ny lya där yngste sonen får plats. Snart är jag uppe igen, snart har jag någonstans att ställa dator...

Av Ronny - 16 november 2009 16:28


   Linus och Hanna   Min äldste son flyttade från radhuset i Järfälla till Malmö den 1 september. Hans flickvän hade kommit in på högskolan i Malmö och därför gick flyttlasset dit det gick. Det kändes helt riktigt den där dagen. De hade häck...

Av Ronny - 16 oktober 2009 15:48


     Jag lyssnade på Socialdemokraternas tidigare biträdande förbundssekreterare, Håkan Juholt, i februari i år. Vi arrangerade då ett par konferenser för våra utbildare och då var Håkan inbjuden. Håkan var bra! Han sa många bra saker. Jag m...

Av Ronny - 25 september 2009 15:30


     Det är fredagen den 25 september, nådens år 2009. Klockan är åtta på morgonen i Sverige. Jag sitter på plats 4 C på ett av Turkish Airlines reguljära plan mellan Istanbul och Stockholm. Här är klockan en timma mer. Jag väcktes bryskt vid hal...

Av Ronny - 11 september 2009 15:16

Jag har inte skrivit här sedan i januari. Vet egentligen inte varför… paus i bloggen.   Jag har inte lämnat blod på snart ett år. Vet egentligen inte varför… paus i blodgivningen.   Jag går nästan aldrig till gymmet längre ...

Skapa flashcards