Alla inlägg den 2 oktober 2008

Av Ronny - 2 oktober 2008 10:46


 En fråga: – Reser ni till eller från?


Jag satt på ett tåg häromdagen mellan Stockholm och Göteborg. Bredvid mig satt en herre med flanellskjorta, kulmage och burrigt skägg. Någonstans vid Södertäljetrakten ringde det i hans mobiltelefon. Han svarade och sa:

– Ja, hej, jo, hmmm, jag sitter på ett tåg från Stockholm.

 

Han pladdrade på och jag satt och funderade på vad han egentligen sa där. När han var klar sa jag till honom att jag inte kunnat undgå att höra delar av hans samtal. Sedan frågade jag hur det kom sig att jag som satt på ett tåg till Göteborg kunde bredvid en person som satt på ett tåg från Stockholm.

 

Han tittade frågande på med mig och sa:

– Ja du, det var ju en bra fråga, det vet jag faktiskt inte. Kanske för att jag är på väg hem och du på väg bort.

– Men, kontrar jag. Menar du att jag i morgon sitter på ett tåg från Göteborg? Jag tror inte det. I morgon sitter jag på ett tåg på väg hem till Stockholm, jag lovar.

 

Vi satt tysta en stund. Han hade tydligt fått något att fundera på. Jag frågade efter en stund om det inte helt enkelt är så att en del är på väg till och en del på väg från. En del reser till värmen och en del reser från kylan. Jag en person som reser till och du är en person som reser från.


Han muttrade något, han var inte nöjd med den där vinklingen. Han ville inte vara en person som reser från, det var tydligt.

 

Vi löste aldrig det där. Förmodligen så funderar han fortfarande. Eller är lösningen så enkel att han bara ville berätta för personen i luren att han varit i Stockholm?

 

Jag tror dock inte att det är hela sanningen. Jag tror att han är en frånresenär.

Hur är det er? Reser ni till eller från?


Ovido - Quiz & Flashcards